Rondje Duitsland ◂ ▸
Verslag toerrit 22 juli jl. naar Bikertreff in Duitsland
Met de ledenvergadering van oktober 2011 heb ik aangegeven een route te willen uitzetten voor een rit ergens in de zomer van 2012. Het is dus 22 juli 2012 geworden.
Ergens begin juni heb ik gezocht naar een doel in Duitsland, want ik ken de omgeving van Deventer nu wel. En daarbij vind ik de directe omgeving van Deventer het domein van de A4D-commissie. Van John de Carpentier had ik als eens begrepen dat er in Duitsland vele trefpunten zijn die speciaal zijn ingericht om motorrijders te ontvangen. Dus maar even Googelen en jawel er zit een Bikertreff Felsenmühle in Ochtrop Duitsland net even boven Enschede. Dat is één en nu nog een tweede rustplaats vinden. Mijn keuze is gevallen op de kaasboerderij en herberg Harmeinehoeve te Woold (gemeente Winterswijk). Deze heb ik gevonden m.b.v. Basecamp. Dit is een programma voor de Garmin waarin routes uitgezet kunnen worden en in dit programma kun je ook zoeken naar benzinepompen, ziekenhuizen enz.. Nu de rustpunten zijn bepaald kunnen we m.b.v. Basecamp de route gaan uitzetten. Dus mooi binnendoor van De Lindenboom naar Harmeinehoeve en dan verder, ook weer heerlijk binnendoor naar Ochtrop voor de Bikertreff Felsenmühle.
Vervolgens de route terug naar Deventer uitzetten. Zo gezegd was dat begin juni dus nog voldoende tijd om de route te verkennen en de rustpunten te testen. 6 Juli en de rit is nog niet verkend dus moet het zaterdag 7 juli maar gebeuren (kan zondag toch niet mee met de rit van Cor dus dan maar zaterdag rijden). Vrijdagavond de route maar weer op het scherm getoverd en nog even de tijdstabel nalopen. Om 19.00 uur aankomen bij De Lindenboom is wel erg laat, dus het besluit genomen de definitieve route via de A1 terug naar huis te leiden.
Inmiddels is het 23.00 uur, maar toch nog niet helemaal tevreden met de route en wat mankeert er dan nog aan?
Ja, de A1 op het einde van de dag is niet goed en we zijn te vroeg bij de herberg en dan heeft nog niemand trek in een pannenkoek. Oplossing is eenvoudig we draaien de rijrichting om, eerst de A1 afrijden en dan de binnenwegen achter Enschede oppakken richting Ochtrop. Route aanpassen, route laden in de Zumo en dat gauw naar bed.
De volgende dag zaterdag om 09.00 uur vertrekken om de route voor 22 juli 2012 te verkennen. Het eerst deel, de A1 geen probleem, maar dan gaat de route Glanerbrug in door het winkelcentrum – dit gaan we niet doen - . Verder geen problemen meer met de route tot en met Bikertreff Felsenmühle. Bij de Bikertreff is het bijzonder rustig (ben de enige klant). Koffie besteld en even geïnformeerd of ze op 22 juli open zijn (wat dus het geval is). Dus snel verder met de route naar de herberg.
Op enig moment gaat de route over een privéterrein en verderop blijkt de weg er niet meer te bestaan dus straks thuis de route m.b.v. de tracks aanpassen. Afijn, bijna bij de herberg aangekomen blijkt dat je alleen met de fiets (of als voetganger) de grens over mag (kon bij het uitzetten van de route in Basecamp ook al moeilijk de grens overkomen dus nu is duidelijk waarom). Dus op de Zumo een andere grensovergang zoeken en daar de grens over. Eindelijk bij de herberg aangekomen, motor stallen en gauw aan de pannenkoek. Ook hier geïnformeerd of men 22 juli open is en ook hier is dat het geval. Na de pannenkoek de route zonder problemen vervolgen naar huis en 15:15 uur thuis aan de Emmastraat.
De definitieve route samenstellen, stukken voor de website schrijven en opsturen aan Jaap van den Berge. Klaar is Kees!
Zondag 22 juli op 8:30 uur aanwezig op de parkeerplaats bij De Lindenboom. De weersverwachtingen zijn goed en nu afwachten wie er meegaan. Om 09:00 uur staan er 12 motoren en 16 deelnemers, t.w.; Harry en Tonny Koolhof, Cor en Ellie Dalhuisen, Francis en José Maatman, Halit en Janberd Aydin, Henk en Berna Pasman, Pieter-Jan Fledderus, Ronald van der Klooster, Maupie Ferrari, Jos Korting, Erwin Zinnemers en ikke.
Dus 09:10 vertrek richting A1 en om Glanerbrug de binnenwegen achter Enschede op. Bij aankomst bij de Bikertreff is het wel even schrikken – het ziet er zwart van de motorrijders en ik zie mijn tijdsschema al helemaal uitlopen. Dus maar gauw de clubleden aan de koffie zetten en warempel binnen het half uur zijn we weer op pad richting herberg. Onderweg nog even een klein oponthoud gehad omdat Janberd zijn duim had bezeerd door het inveren van de motor.
Verder nog twee stukken onverhard en ondanks het voorrijden verraste mij het twee stuk onverhard toch nog en ik ging er te hard in, maar ik geloof dat een ieder de knipgaten heeft kunnen ontwijken. Bij aankomst bij de Herberg snel de motoren gestald en een tafeltje gezocht. Hier heeft het verorberen van de pannenkoeken en wat nog meer, wat meer tijd nodig dan het koffiedrinken bij de Bikertreff. Na 2,5 uur konden gevoederd en wel weer vertrekken voor het laatste deel. Voor het vertrek kwam Erwin melden dat hij voor nog ongeveer 50 km benzine heeft. De BWM R1100 S, de nieuwe verovering van Erwin heeft niet zo’n grote tankinhoud. Het laatste deel van de route werd gekenmerkt door het zoeken naar een benzinepomp en we zijn hierdoor een paar keer van de route afgeweken om uiteindelijk onverrichte zaken de route weer op te pakken. Vlak voor Lochem een paniek melding van Maupie “ik heb nog een halve liter benzine over”. Dus het is nu wel echt zaak een pomp te zoek en die is gevonden in Lochem. Ook weer gered. Een ander oponthoud wat we hebben gehad was het asfaltonderzoek van Harry. Harry zat bij het oprijden van een 100 km weg in Duitsland in de verkeerde (te hoge) versnelling waardoor het achterwiel blokkeerde (een streep zal ik zeggen van toch zeker 3 meter) en Harry en Tonny een soort highsider hebben gemaakt en op de linkerzij van de motor zijn gevallen. De schade aan de motor bleef beperkt tot twee afgebroken boutjes van de valbeugel (al gerepareerd Harry?). Harry had naast een enorme deuk in zijn ego een klein beetje last van zijn knie.
Dus al met al waren we tegen 17:30 uur weer in Schalkaar en was het naar mijn idee een geslaagde rit. Een geslaagde rit? Dat kunnen de deelnemers ook aangeven op de nieuwe website van de MTK de IJselrijders onder sub-board “Routes, Polls en Verslagen”. Ik wil jullie dan aanmoedigen meer op de website te schrijven en leuke dingen te plaatsen.
Mensen de groeten en tot de volgende rit van Cor
Naar boven