30e Koekstadrit ◂ ▸
Ergens in het vroege najaar van 2014 zijn we begonnen de voorbereidingen van de Koekstadrit 2015.
Samen met Halit, en stage rijder Henk Put en ondergetekende reden we de route vast voor. Rond een uur of tien vertrokken we vanaf de Lindeboom richting Drenthe.
Na onze bevindingen te hebben doorgegeven aan de “route master” Jan Korting, werd de route op een aantal punten stevig aangepast. Daarna moet de route op papier worden gezet, wat elk jaar een leuk klusje is.De gehele commissie, dit jaar aangevuld door het grootste deel van de familie Korting, is er lekker druk mee geweest afgelopen “winter periode”.
Ook Harry en Tonnie hadden tijd gemaakt voor een controleritje. Gezien de meeste rijders op navigatie rijden, is dit alles eigenlijk voor een kleine 15 rijders. En een aantal rijders met navigatie heeft ook graag een extra route beschrijving. Deze route rol werd trouwens op de dag zelf, ter plaatse uitgeprint.
En dan komt april in zicht, en loopt de spanning een beetje op. De boekjes worden afgedrukt op de nieuwe club-printer en in elkaar gezet.
Vanaf 1 maart gaat de PR machine op volle toeren draaien en de voorinschrijving via de site wordt gestart.
Dit jaar een klein record betreft voor inschrijvingen, tegen de 65. Normaal lag dit op ruim 50 inschrijvingen.Voordeel van voor inschrijving is geen wachttijd bij het laden van de navigatie.
Dan de dag vóór de rit, Halit, Jan en ondergetekende hebben de eer om de route voor te rijden en te controleren op fouten en evt. omleidingen.
Jan met route rol, Halit erachter met gps, en ikzelf erachteraan op een leen BMW om aantekeningen te maken. Voor de laatste keer pas ik me maar weer aan zodat mijn mede-rijders niet uit de toon vallen.
We begonnen de tour met zon, en na de iets te lange lunch bij toerstop de Ganzehoeve was het regenachtig geworden. Vol goede moed doorgereden, en toen begonnen de probleempjes. Helaas was er een aardige omleiding, die beschreven moest worden. Ook daalde de temperatuur en ging het aardig waaien.
Ik geloof dat we iets van 325 km hebben afgelegd die dag voor de controle. Beetje verkleumd en vochtig waren we tegen zessen terug bij de Lindeboom. Halit mocht het gps verhaal aanpassen en ikzelf de route rol.
Daarna de boel versturen aan de voorinschrijvers, waarvan een aantal zich zorgen begon te maken i.v.m. het late tijdstip.
Bovenstaand was de jaarlijkse procedure, maar we proberen dit aan te passen. Evt. de route laten controleren, en eerder versturen dan de avond van te voren. Ook de opstelling bij de Lindeboom voor een betere doorstroming. Maar we hebben nog een poosje om erover na te denken.
De Koekstadrit 2015 gaat de boeken in met meeste aantal deelnemers in zeker 10 jaar.
Volgens de lijst, 197 ingeschreven deelnemers.
Veel oud-deelnemers, maar ook nieuwe gezichten.
Aantal deelnemende clubleden was 28.
Grootst deelnemende club was dit jaar de Megafoon uit Twello met min.16 leden.
Verst komende deelnemer kwam van één van de eilanden, Terschelling.
Ook mochten we weer, bijna jaarlijks, een aantal zuiderburen verwelkomen tijdens de rit.
Dit jaar hadden we ook weer een “biker-arrangement” bij de toerstop.
Het weer werkte dit jaar prima mee, en misschien mede dat het iets later in april was vanwege Pasen.
En omdat het de 30e Koekstadrit was, een jubileum, kreeg iedere deelnemer een veiligheidshesje met Koekstad opdruk cadeau.
Nieuw dit jaar was dat een adverteerder met een stand aanwezig was, in de ochtend uren. De PR comm. had Motor Service Twente gevraagd om deze dag aanwezig te zijn. Ook deelden ze kortingsbonnen uit voor de deelnemers.
Wat mij betreft mag dit een jaarlijks terugkerend deel worden tijdens de Koekstadrit met één van onze adverteerders.
Namens de Koekstadcommissie iedereen dank voor deelname, en de helpende handen.
Vriendelijke Motorgroet,
Jan Korting, Halit Aydin en Hans Vermeulen.