Op zondag 5 mei 2013 wat het zover dat de IJselrijders De Alternatieve Bevrijdingsrit ging rijden.
Om 09.00 uur vertrok ondergetekende samen met Halit Aydin, José en Francis Maatman, Cor en Ellie Dalhuisen, Mau-Pi Ferrari, Pieter Jan Fledderus, Jos en Ton Korting, Ronald vd Klooster, Henk en Berna Pasman en Jan Amelink.
De route verliep via Dalfsen, Zwartsluis en Blokzijl naar meest westelijke punt van de route in Slijkenbrug. Vervolgens in oostelijke richting naar onze koffiestop ’t Stuitje in Ossenzijl. Hier, Ossenzijl, of all places, moet ik natuurlijk weer een collega van het werk tegen – heb ik weer.
Na de koffiestop zijn we verder gereden in oostelijke richting via de weerribben naar Steenwijk, Kallenkote, Dwingeloo en Zwiggelt. Ergens in de buurt van Steenwijk hebben we gestopt bij een tankstation. Een aantal leden had geen kans gezien in Deventer te tanken omdat de tankstations gesloten waren (Koninginnedag). Ook dit station bleek gesloten, maar was wel voorzien van een pinautomaat. Dus heeft, geloof ik, alleen Halit getankt. Mau-Pi moest ook tanken, maar kan niet pinnen. Mau-Pi is met een lokale automobilist meegereden naar een bemand tankstation. Dit was helaas het laatste van we die dag van Mau-Pi hebben gezien. Gelukkig was Mau-Pi niet lang vermist, want tijdens de lunchpauze kwam via de sociale media het bericht binnen “Mau-Pi veilig thuis”.
In Zwiggelt had ik de lunchpauze gepland bij De Klipper. Met Brigitte van De Klipper had ik afgesproken haar, voor vertrek bij de Lindeboom te informeren over het aantal deelnemers aan de rit. En wat denk je, Korting heeft dit vergeten en heb mij verontschuldigingen maar direct bij aankomen aangeboden.
Gelukkig was het geen probleem. Brigitte zou wel wat noodhulp bellen, want het reguliere personeel was al weg. Het gebrek aan personeel heeft geen noemenswaardige vertragingen opgeleverd (Hulde aan Brigitte van De Klipper). Gelukkig maar want tijdens onze pauze kwam er nog een andere motorclub binnen en een ploeg wielrenners.
Na de lunch hebben wij de route via Schoonoord ( het meest oostelijke punt van de route), Hollandscheveld en Haarlo richting Nieuw Heten vervolgt, alwaar wij een “Harrie’s stop” (ijsje happen) hadden. Echter in de omgeving van Den Ham hadden wij weer het bekende brandstofprobleem en moest er van de route worden afgeweken om een tankstation (met pin) te zoeken. Ik wil hier nog even benadrukken dat men met een volle tank aan de start moet verschijnen en dat als er getankt worden ook iedereen gaat tanken die de route niet kan uitrijden. Het is een gemakkelijk rekensommetje – je weet wat je actieradius is en je weet hoeveel km’s de route nog duurt. Gemakkelijker kunnen we het niet maken.
Voorrijders zullen overigens gevraagd worden een tankstop op te nemen in de route op ca 200 km. Ergens voor Nieuw Heten was ik de route op Zummo kwijt (strepen??). Henk Pasman had e.e.a. al thuis ontdekt en kon de route voor het laatste stuk overnemen.
Na het ijsje happen bij Vree Engbert in Nieuw Heeten zijn we teruggereden naar de Lindeboom en hebben we afscheidt genomen van elkaar. Iedereen weer veilig thuis en het was volgens mij een gezellig rit. (was het anders dan laten het mij weten)
Gegroet
Jan Korting