Toertocht Heusden ◂ ▸
Normaliter als ik een rit voorbereid bezoek ik ook altijd de cafés en restaurants waar ik denk de koffie en lunch te gaan gebruiken. In het overleg met de uitbater komt steen vast de vraag “Met hoeveel motorrijders komt u?”. Mijn antwoord is dan “hebben we slecht weer dan komen we met 4 of 5 motorrijders, is het mooi weer dan zijn het er misschien wel twintig”. Maar na deze rit moet ik mijn verhaal toch echt wel gaan aanpassen
18 motoren – 18 berijders en 3 duo’s
Ongekend, wat een mooie opkomst ondanks de slechte weervooruitzichten.
Ja, het weer! Dat begon bij het vertrek met een miezerig regentje en dat bleef zo tot ongeveer 11.00 uur. Toen werd het droog en bleef het weer aangenaam tot 15.00 uur. Daarna werden de luchtsluizen wijd open gezet en het heeft vervolgens tot twee dagen na de rit doorgeregend.
De eerste stop had Cor geregeld bij Hotel Van Belveren te Echteld. Tijdens de voorbereiding had de uitbater, zo verteld Cor nauwelijks tijd om Cor en Elly een koffie te serveren, maar gelukkig bleek bij onze aankomst de reservering wel was gelukt. Het appelgebak stond al klaar om uitgeserveerd te worden alleen nog “Wilt u met of zonder slagroom” en de koffie was uitstekend.
Na de koffie werd het beetje bij beetje weer droog en konden we lekker sturen. Via de dijken langs de Waal, een stukje A2 en de dijken langs de Bergse Maas kwamen we tegen 12.30 / 13.00 uur aan in Oud-Heusden. Leuk stadje met Belgische kasseien en een prima parkeerplaats voor de motoren recht tegenover het pannenkoekenrestaurant.
Ik weet niet of Henk Pasman ooit een EHBO-cursus heeft gevolg, maar een noodverbandje kan hij goed aanleggen. De bevestiging van de kentekenplaat van Berna haar motor stond op het punt het op te geven. Met een trekband werd de kentekenplaat gezekerd en zo werd voorkomen dat we voor de twee maal dit jaar op zoek moesten naar een verloren kenteken.
Binnen waren er drie tafels voor ons gereserveerd en vlot waren de dames van de bediening met het opnemen van de bestelling. Geprobeerd de dame die de bestelling voor de pannenkoeken kwam opnemen in verwarring te brengen mislukt geheel. Ze wist precies welke pannenkoek bij welk nummer horende – ik vind het knap hoor. De pannenkoek heeft mij uitstekend gesmaakt – prima restaurant Cor – onthouden voor de volgende keer.
Bijna op het eind van de lunch geeft Cor aan te willen vertrekken om 14.00 uur en dat is gelukt – de IJselrijd(st)ers stonden om 13.50 uur al klaar om te rijden. Vlot na het vertrek begon het te regen en dat is het, zo als eerder gezegd blijven doen tot dinsdagmiddag.
Op enig moment is het achterste deel van de groep achterop geraakt (zo leek het) dus moest Jos (die laatste man reed) een inhaalrace rijden om de voorste groep even stil te zetten. Wat was het geval? De knieschijf van René zijn rechter knie vond het nodig om maar aan de wandel te gaan en heel ergens anders te gaan liggen. Ik omschrijf dit nu wel op een grappige wijze maar het veroorzaakt wel helse pijnen bij René en René heeft dan even tijd nodig om e.e.a. weer te verwerken. René heeft hiervan nog wel drie dagen last van (weet hij uit ervaring). Door nog onduidelijke reden is wederom dat laatste 6 of 7 man, waaronder ook René achterop geraakt en zij zijn bij het kruizen met de autobaan de autobaan op gegaan om maar zo snel mogelijk naar de Lindeboom te rijden (mijn persoonlijke reden om af te wijken van de route was dat ik i.v.m. de pijnen van René zo snel mogelijk naar huis wilde).
Bij aankomst bij de Lindeboom bleek dat de autobaangangers het eerste terug waren en na een kleine 15 minuten kwam Cor met de rest ook bij de Lindeboom aan. Na de dag nog even met elkaar te hebben besproken is een ieders zijn weegs gegaan. Stefan Wolsing is nog even met René mee naar huis gereden op René te helpen met afstappen en motor parkeren. Stefan bedankt hiervoor.
Ondanks de regen en de strubbelingen was het een geslaagde dag, mooie route en goede pauzelocaties. Cor en Elly bedankt voor de organisatie.
Zo is het ook door Peter Wolsing verwoord op het Forum – die leden die er niet bij waren hebben wat gemist.
Tot de volgende keer
Jan Korting
Naar boven