Ik was er al bang voor…
Omdat ik een nieuwe motor heb gekocht werd ik natuurlijk direct door de toerleider Jaap gevraagd om het beruchte stukje voor in het clubblad te schrijven.
Ik schrijf “berucht” niet omdat ik daar nou zo´n probleem mee heb, maar meer omdat het altijd een enorme strijd is voor de bestuursvertegenwoordiger om iemand te vinden die bereid is tot het schrijven van een verslagje. Vreemd, we willen toch allemaal een goed gevuld clubblad, maar het lijkt steeds moeilijker te worden om er iemand voor te vinden die een stukje wil schrijven?
Maar goed, ik heb dus een nieuwe motor gekocht. Heb mijn R1200GSA ingeruild voor een F800GS. Reden hiervan is dat ik naast mijn 1200 ook nog mijn echte reismotor, de G650XChallenge heb. Ik betrapte mijzelf er de laatste tijd steeds vaker op dat ik de 1200 vrijwel niet meer gebruikte, en steeds de lekkere lichte 650 pakte. Toevallig dat ik de zaterdag van de week voorafgaand aan de NOP-route de 1200 bij me had tijdens een bezoek aan Simako-BDM in Elst, en zuiver informatief eens vroeg wat mijn GS zou doen tijdens inruil op een F800GS. Om een lang verhaal kort te houden, kreeg ik een heel goed bod en heb ik de koop meteen rond gemaakt. Achteraf heb ik daar erg veel geluk mee gehad omdat mijn 1200 een kapotte cardan bleek te hebben welke op dat moment (nog net voor de 50,000 km) nog onder coulance afgewikkeld kon worden. Had ik er mee doorgereden, was dit euvel tijdens de eerst volgende beurt aan het licht gekomen en waren de kosten mijn deel geweest…
Maar dan nu…..de route…
Jaap en Rob hebben de oorspronkelijk geplande route via de weerribben ingekort van de oorspronkelijke 300 km naar slechts 160 km. Normaal gesproken voor mij reden genoeg om dan maar een ander ritje te rijden omdat je zo slechts de helft van de vrije zondag benut. Maar in dit geval wel mooi omdat ik zo mijn nieuwe motor lekker rustig in kan rijden.
Het vertrek was gepland om 11.30 uur vanaf de Lindeboom. Het weer was erg goed, droog, zonnig en ´s middags zo rond de 17 graden. Hierdoor (en misschien vanwege het korte ritje?) was de opkomst dan ook erg hoog. Maar liefst 19 motoren en 4 duo´s wat het totaal aantal deelnemers op 23 personen brengt!
Voor de statistieken, de deelnemers waren: Jan Amelink, Halit Aydin, Jaap en Rob van de Berge, Cor en Elly Dalhuisen, Marco Eversberg, Maupi Ferrari, Johan Gras, René Joldersma, Ronald v.d. Klooster, Harry en Tonny Koolhof, Jan en Jos Korting, Theo de Lange, Francis en José Maatman, Ina en Annemiek Mossink, Henk en Berna Pasman en tenslotte ondergetekende.
Ik had graag een tweede of derde groep willen voorrijden, maar omdat ik de motor net de dag daarvoor had opgehaald, had ik mijn GPS nog niet op de motor kunnen monteren. Ik weet niet of het kwam omdat Jaap niemand anders bereid kon vinden voor te rijden, maar in ieder geval is er besloten om in één groep te rijden van maar liefst 19 motoren. Omdat ik geen zin had om de hele route naar de geïrriteerde gezichten van de overige weggebruikers (denk aan de vele fietsers) aan te kijken ben ik dus maar lekker voorin gaan rijden…
Vertrek was keurig om 11.30 uur, waarna de route via allerlei leuke kleine weggetjes achter Broekland en Windesheim mooi met een bochtje om Zwolle heen liep. Via Hasselt kwamen we aan bij een heel mooi dijkweggetje langs het Zwarte Water en Genemuiden. De financieel onder druk staande veerboot waar Jaap in het clubblad al over had geschreven voer gelukkig nog wel zodat Jaap de geplande route kon volgen. Ik weet niet hoeveel zo´n veerboot gebruikt en of die misschien op superbenzine vaart, maar alleen al aan onze groep werd al zo´n slordige 50 euro verdiend voor één keer overzetten van 5 minuten .
Na een paar in de polder onvermijdelijke rechte wegen kwamen wij aan bij de geplande pauzeplaats, Het Wapen van Ens. Hier konden we allemaal de motor keurig op de parkeerplaats voor het terras parkeren zodat helmen en navigatie lekker op de motor konden blijven zitten. Nadat de bestelling was opgenomen duurde het uitserveren wel een hele poos, maar het was wel erg netjes dat (bijna) iedereen tegelijk uitgeserveerd werd. Ik geloof dat alleen Halit dit keer de pechvogel was omdat eerst zijn bestelling was vergeten, en vervolgens de eieren voor zijn uitsmijter op waren…
Nadat iedereen zijn eten op had waren we allemaal ook lekker opgewarmd omdat we heerlijk in het zonnetje zaten. Via Kampen reden we richting Hattem en Wapenveld waar de route net achter de IJsseldijk langs liep. Pas vanaf Veessen werd de IJsseldijk gevolgd tot aan Deventer. Gezien de grootte van de groep was dit denk ik een hele goede keuze om niet de hele dijk te rijden.
Al met al was het weer een hele gezellige (mid)dag, en hadden Jaap en Rob de boel weer keurig geregeld.
Ik zou zeggen, op naar de volgende route van onze toercommissaris!
Groet, Erwin Zinnemers